Helsinki za jedan dan

Volim severnu Evropu i Skandinaviju. Iako sam posetila samo Helsinki, volim je. Umesto mora, uvek biram da leti odem negde ,,gore”. I volim više da je hladno i dug dan, nego nesnosne vrućine. Znam da je preskupo, a znam da je i divno. I sviđa mi se njihov mentalitet, običaji, standardi, sistemi. I gradovi i priroda. Iako o tome znam samo iz knjiga, sa neta i iz tuđih priča. I jezici su im lepi. I filmovi. Mislim da je tako i jedva čekam sledeću godinu da odem i uverim se.

IMG_5953Drugi dan u Talinu, posvetili smo poseti Finskoj. Već sam spomenula da je Talin udaljen od Helsinkija 80km preko Baltičkog mora. Ovaj izlet smo organizovali u svojoj režiji, pa smo tako karte kupili online mnogo ranije i putovali Šiljom, brodom nešto manjim od kruzera. Polazak je bio oko 7h, a povratak u 22:30h. Putuje se dva sata. Finska je poznata po velikom broju ostrva, pa su nas ista dočekala na ulazu u Helsinki. S obzirom na to da je u severnoj Evropi generalno sve veoma skupo, napravili smo sendviče pred put, jer smo hteli da malo prištedimo tog dana. Kao i u svakom gradu, držali smo se naših ,,skripti’’ koje smo pravili pred put i pratili uputstva šta posetiti. Bilo je baš rano kada smo stigli, nedelja, sve je bilo mirno i ništa nije radilo. Od luke do grada, lagano smo pešačili i stigli za oko pola sata. Stambeni deo na koji smo prvo naišli je mesto gde sam uspela da u nekoj od tih lepo sređenih zgrada, zamislim svoj idealan život, u idealnoj zemlji. Već sam videla kako bih sredila tu terasu, gde bih stavila bicikl, cveće i ostalo. Podsetio me je na moderni deo Amsterdama, s tim da su ovde zgrade mnogo jednostavnije arhitekture. Iako je malo dalje od centra, nije zanemaren kako to obično biva sa periferijom. Polako smo zalazili u grad, preko modernih trgova, sređenih parkova sa jarko zelenom travom.

Helsinki, kao prestonica, predstavlja najveći grad u Finskoj i jedan od najvećih u Skandinaviji. Sam grad ima blizu 600 hiljada stanovnika, dok sa širim područjem broji preko milion. Finska je posle Norveške i Japana najskuplja zemlja na svetu, sa najvišim kvalitetom života i prva je zemlja na svetu bez korupcije. Takođe predstavlja jednu od high-tech zemalja severne Evrope, sa najviše internet konekcija, pa smo internet mogli da koristimo na svakom koraku, kao i u Talinu, dok je Nokia upravo odavde.

,,Skripta” nas je vodila od dela grada koji se zove Taka-Töölö gde se nalazi crkva u steni o kojoj smo toliko čitali prethodno i očekivali neko čudo. Osim njenog naziva Temppeliaukion Kirkko, uopšte nam nije bila zanimljiva. Ali verovatno zato što je bila okružena skelama zbog restauracije i zbog čega nismo mogli da je sagledamo spolja, a unutra nije moglo da se uđe. Radi se o crkvi u steni, napravljenoj 1969. godine, od strane braće Suomalainen, sferičnog je oblika i natkrivena bakarnim krovom. Ali toliko o tome.

Kada je reč o arhitekturi, prepliću se severni – skandinavski i ruski stil koji podseća na arhitekturu St. Peterburga i sa velikim brojem zgrada u stilu secesije. Iako smo očekivali nešto nalik Kopenhagenu, uticaj Rusije ga čini jedinstvenim. Ima dosta ruskih spomenika, koji nakon nezavisnosti Finske i dalje ponosno krase grad, jer su Finci i Rusi, uprkos svemu, imali dobre odnose.

Naše kretanje se nastavilo preko Narinkka trga na kom se nalaze Kamppi tržni centar i Kamppi kapela za koju smo prvo iz daleka mislili da je ogromna saksija, ali je u stvari luteranska crkva, poznata kao ,,Kapela tišine” i veoma je neobičnog oblika i spolja i iznutra. Zatim bulevarima sa duplim kolosekom u sredini kojima idu tramvaji i prodavnicama poznatih modnih marki, preko trgova, stižemo do art-deko Glavne železničke stanice, sa satom i četiri statue koje drže lampe i koja predstavlja jednu od najlepših železničkih stanica na svetu. Na trgu pored stanice nalaze se Narodno pozorište i spomenik finskom pesniku Aleksisu Kiviju i na tom trgu smo prvi put našli kafić i seli da konačno popijemo kafu koja je koštala oko 2e.

Odmah iza trga, nastavljamo put do samog centra grada i luke. Prolazimo pored fontane sa statuom Havis Amande, sirene koja je poznata i kao Manta i koja predstavlja simbol Helsinkija i Finske. Prelazimo ulicu i tu smo već na čuvenoj pijaci – Kauppatori, na velikom trgu pored luke. Tu se može naći sve i svašta, jeftina klopa, kobasice, morski specijaliteti, sezonsko voće, suveniri sa losovima i irvasima, a u vazduhu se oseća miris luke, mora i pečene hrane. Iznad trga, malo dalje, na ostrvu Katanajoka koje je spojeno sa kopnom, crveni se ruska Uspenska crkva, napravljena od crvene cigle u ruskom stilu. Penjemo se do nje, odakle se proteže pogled na luku, more, pijacu, najlepše zgrade iz 19. veka u maniru ruskih građevina, brodove i panoramski točak. U ulici paralelnoj sa

Pijačnim trgom, nalazi se ogroman Senatski trg gde dominiraju statua ruskog cara Aleksandra II i stepenice koje trg povezuju sa belom, luteranskom Crkvom Sv. Nikole. Nije toliko romantično kao Sekr-Ker i Montmartre u Parizu, ali podseća malo. U svakom slučaju, odlično mesto za ,,zabod”, sendvič, fotografisanje, posmatranje okolnog sveta i odmor.

Ostatak dana provodimo u obilasku delova grada gde se nižu visoke, art nuvo zgrade, prolazimo pored crkava na prostranim zelenim površinama, ulazimo u naselje koje podseća na Dedinje, šetamo stazom pored mora, sunčamo se na kamenju u nekom ooogromnom parku, kupujemo sireve u marketu, klopamo na klupi u parku, i pravimo veliki krug, kada se u jednom momentu nalazimo na suprotnoj strani od pijace i gledamo na centar iz drugog ugla i ponovo stižemo do tog istog mesta. Imamo još vremena i ne znamo šta ćemo jer smo sve sa našeg spiska štiklirali i obišli. I setimo se našeg Finca, Kita Ričardsa iz Rige. Objasnio nam je još u Rigi gde se nalazi kafić gde radi i zaputismo se tamo. Čim smo kročili unutra, bilo nam je jasno da je to pravo mesto za njega. Za ljubitelje rock ‘ n ‘ roll-a, živih svirki i dobrih bendova, ovo je pravo mesto ako se nađete u Helsinkiju, a zove se ,,Bar Loose”. A onda se setili da je pričao o nekoj svadbi tog dana, tako da se na našu žalost nismo videli.

Iako smo ceo dan pešačili, nije nam palo teško da se pešaka vratimo na terminal i sačekamo Šilju. Dok su se iskrcavali, zaprepastila nas je količina ljudi koji su se vraćali iz Estonije, noseći kofere, torbe, kolica puna alkohola. Naslagani paketi piva i drugog pića, prepune kutije, horde ljudi, bez obzira na godine, bukvalno su svi, od 7 do 77 vukli svoje pakete. Čak smo videli i devojčicu do 4-5 godina, kako vuče svoju ,,hello kitty” torbicu na točkiće, iz koje vire flaše. Iskrcavanje putnika je potrajalo sigurno dvadesetak minuta i nismo mogli da se načudimo. O čemu se zapravo radi, našli smo informaciju na internetu. Finci su veoma skloni alkoholu, zbog čega je Vlada ukinula slobodnu prodaju, pa se u marketima može kupiti samo pivo koje je podeljeno u četiri klase u zavisnosti od procenta alkohola. Šveđani na primer nemaju veću klasu od 3%, pa često dolaze u Finsku kako bi se ,,normalno napili”. Ali zato Finci odlaze u Talin koji je blizu, povratna karta Šiljom je 28e, nema carine i mogu dovući u Finsku tone alkohola, jer je u Estoniji sve mnogo jeftinije. To objašnjava prvu noć kada smo stigli u Talin i kada smo sretali pijane Fince koji se teturaju ulicama Starog grada. Da Finci ne bi pravili gluposti po Talinu, postoji lanac kafana u samoj luci, kako bi tu došli, napili se i vratili nazad u Finsku, bez posete gradu. Dosetljivi Estonci.

Nakon dva sata vožnje brodom, oko 1h, stigosmo opet u miran i tih, srednjovekovni Talin. Nastavak priče već znate :).

Ponudu o ovom i ostalim putovanjima pogledajte na sajtu Agencije Jungle Tribe

*Lajkujte moju FB stranicu i pogledajte više fotografija.

4 thoughts on “Helsinki za jedan dan

1. Svjetski putnik Reply

Baš mi je žao što nisam u svoju turu uspio uklopiti i Helsinki, iako sam prvobitno imao namjeru. Sad mi je malkice žao što umjesto Talina nisam izabrao Viljnus, pa da onda nekad kasnije ukombinujem Talin sa Helsinkijem. Inače, putopis je odličan, skoro kao i da sam bio s vama. Samo da su slike malkice veće pa da mogu pobliže da razgledam neke stvari. I uspjela si me nasmijati saksijom, stvarno liči. 🙂

• majusnikolicmajus Post authorReply

Hvala. Ma, iskombinovaćeš već nešto za sledeći put. Slike ne mogu biti veće, jer mi ova verzija wordpress-a ne dozvoljava, ali ih možeš pogledati na Facebook-u 😉

2. Danijela Reply

A u Helsinkiju zivi i jedna Kovinka, pa sledeci put kad nekog put nanese ovamo, dobijete i vodica 😉. Poz