Klompe i lale…

Zahvaljujući prijateljima koji žive svuda po svetu, imala sam priliku da posetim Amsterdam više puta. Naša poslednja poseta počela je u 14h kada smo spustili kofere i krenuli sa našom prijateljicom – domaćinom u obilazak kraja u kome živi. Ne mogu da se setim šta se sve u međuvremenu desilo, ali kući smo se vratili u 5h. Slike tog dana i noći u mojoj glavi se smenjuju kao da je neko ubrzao snimak, pa smo u jednom trenutku na suncu u bašti nekog restorana na vodi, pijemo pivo, a onda padne kiša pa smo unutra, u sledećem trenutku prolazimo kroz najužu ulicu kroz koju sam ikada prošla, da bismo došli do ćelavog konobara koji nam u čašice sipa, likere plave, narandžaste, crvene i žute boje, zatim smo na glavnom trgu, pa u klubu gde se pušta trens, a onda jedemo negde pomfrit i hamburgere.

3c0f8f4ae85623ef9cf4ce58d85ce108

Ali ono što sigurno znam jeste da će se Amsterdam svima toliko svideti da će ići opet. Holandija je zemlja u kojoj bih mogla da živim, uprkos kišama i vremenu. Priroda je prelepa, sa kravama, vetrenjačama, vodom, sve je sređeno, sve pod konac, raj za oči za one poput mene, koji vole kad je sve na svom mestu.

Ne postoji posebno mesto koje bih preporučila, jer je sve preljepo. Centar grada, kanali, kuće, ma divota! Omiljena pesma! S druge strane je novi deo grada, sa novim zgradama od kojih zastaje dah, jer je svaka drugačija i arhitektura je neverovatna. Na glavnom trgu nema se šta posebno videti, tu je ogroman spomenik falusnog oblika koji Holanđani zovu jednostavno – Dick. Kada se prođe kroz železničku stanicu, izlazi se direktno na gorepomenuti deo grada. Tu su između ostalog, trajekti/čamci, koji voze na obalu preko puta gde su takođe nove zgrade, muzeji, firme i to je ustvari gradski prevoz koji je besplatan i brodići voze na suprotnu stranu na svakih 15 min. Kada se vratimo nazad, šetajući pored luke stižemo do kraja pešačke zone, skrećemo levo i ponovo stižemo do starog dela sa kanalima i tipičnim amsterdamskim kućama. Prodavnice, tezge sa suvenirima, cveće, lale, klompe.

Coffee shopovi su mi jezivi i zagušljivi, uglavnom prilagođeni turistima. Za one koje to najviše zanima, pušenje marihuane, pušenje cigareta, cirkanje, sve je dozvoljeno, ali ne sve zajedno već samo po jedno. Npr, u kafiću/klubu može da se pije, ali ne sme da se puši. Obično postoji prostorija za pušenje u kojoj žešće smrdi. Cirkanje nije dozvoljeno napolju. U coffee shopovima nema alkohola ni pušenja cigareta. Pušenje marihuane je dozvoljeno na ulici, ali postoje delovi grada gde je to zabranjeno i za to postoje znaci. Noću vlada sodoma i gomora.  Ako se ko izgubi na putu za Red light district, samo neka prati grupu Kineza i biće na pravom mestu. Prostitutke su u izlozima, od onih od milion dolara do onih koje izgledaju da nemaju baš mnogo izbora, pa mi je cela ta priča strašna. Bioskopi, pozorišta, muzeji, prodavnice, sve je na temu seksa.

11180021_826351340782093_1644847609_nBilo bi super da u vreme posete, vreme dobro posluži, pa se mogu iznajmiti bajsevi. Totalno je ludo voziti po Amsterdamu. Biciklisti imaju najviše prava u saobraćaju, pa treba voditi računa, jer kada se upali zeleno, to izgleda kao stampedo. I svi ih voze, mladi, stari, deca, sređene cice u štiklama, poslovni ljudi u odelima, svi. Fantastično!. U Beogradu je slabo razvijena svest o biciklizmu, pa se često stazama za bicikliste, šetaju pešaci zabuljeni u svoje telefone. Ali u Holandiji – biciklista je najvažniji. Moj dečko i ja imali smo samo jedan koji smo posudili od naše prijateljice, pa je to bila avantura za sebe. Ruta je išla od početka pešačke zone u novom delu (zovem ga tako jer mu ime ne znam), pa sve do Van Gogovog muzeja. I sad mi dođe da vrištim od sreće i adrenalina, kad se samo setim kako smo jurili Amsterdamom!

Postoji mnogo parkova koji su divni, sa jezerima, lepom travom za ležanje i odmor. Ljubitelji Rembranta mogu posetiti muzej Rijsk, odmah preko puta je i Van Gogov. Između je ogroman park i jezerce i poznata turistička atrakcija ,,I amsterdam”. Za muzej Ane Frank, redovi su užasno dugi, pa je preporučljivo da se dođe pre otvaranja.
U centru, obilazeći najuže prolaze, otkrivaju se mesta gde su lokalci. Preporučujem mesto Wynand Fockink. Sećam se da je tu negde crkva koju su pretvorili u disco, ili je to možda na nekom drugom mestu…

Obavezno ponesite kišobran ili kabanicu ili jednostavno, poput Holanđana zanemarite kišu i prepustite joj se.

Ali Holandija nije samo Amsterdam. Zemlja nije toliko velika, pa se lako, brzo i povoljno može obići i ostatak. Vozom je malo skuplje, ali se zato Eurolines-om može za male pare otići do ostalih gradova. Roterdam je zanimljiv, najveći lučki grad u Evropi, a pošto je uništen u Drugom svetskom ratu, ostalo je veoma malo kuća kakve se mogu videti u Amsterdamu, ali zato s druge strane, zgrade novijeg datuma su neverovatne arhitekture. Na mom spisku su Utreht, Haarlem i Mastriht.

Posle nekoliko godina, skoknuću ponovo do Amsterdama, a ovde možete pročitati šta se na tom putu sve izdešavalo.
a2b3906475a9de62167125aeb8423160

*Lajkujte moju FB stranicu i pogledajte više fotografija

9 thoughts on “Klompe i lale…

1. Pedja Reply

Čitajući tekst, malo sam se vratio u prošlost par godina, kada sam obilazio i Belgiju i Holandiju, u par navrata, više gradova. Ono što je interesantno je što se tako čudnovate lepe stvari i meni desile, pa dok sam čitao, slike su samo navirale. I čini se da se tako nešto dešava samo kada odeš upravo tamo. :))

2. Milena Reply

Amsterdam je definitivno prica za sebe i ja ga obozavam. Hvala Majus sto si ovo podelila sa nama <3 Super informativno!

3. Ivanka Reply

Tačno znam zašto voliš Amsterdam
    Amsterdan – u tebi budi vatre plam!
    (predlog za muzičku podlogu )
    Sladjana Milosevic – Amsterdam 1979

4. Dušan Marjanović Reply

Sjajan vodič za Amsterdam,ponovo sam ga pročitao jer putujem u novembru opet sa Jungle.Bilo je tu velikog dvoumljenja između Amsterdama i Barselone,menjanja destinacije… I ipak će biti opet Netherlands.

5. Knjiga inspiracija Reply

Obožavam čitati tvoje putopise, preznimljivi su! A ovaj blog je bogata riznica svih mjesta koje ionako želim posjetiti, tako da umjesto top 10 otvaram tvoj blog prije posjeta bilo kojoj destinaciji 🙂