Klompe i lale

Zahvaljujući prijateljima koji žive svuda po svetu, imala sam priliku da posetim Amsterdam više puta.

Prvi put sa Ivankom. Tada sam po prvi put otišla kod nje u Brisel, a onda skoknule u Amsterdam na nekoliko dana. Spavale smo na kauču njenog holandskog prijatelja, a ja sam bila van sebe od sreće što sam u tom nenormalnom gradu. Amsterdam je za mene bio Diznilend za odrasle. Prva poseta bila je skladu sa mojim ranim dvadesetim godinama: vrtoglava, strmoglava, maglovita i puna događaja koji su se dugo posle prepričavali.

Moja sledeća poseta Amsterdamu počela je kod naše prijateljice Ane, negde oko 2 pm, kada smo spustili kofere i krenuli sa njom u kratak obilazak kraja u kome živi – samo da nam otprilike objasni gde se šta nalazi. Kući smo stigli u 5 am. Ne mogu da se setim šta se sve u međuvremenu dešavalo jer su se slike tog dana i noći u mojoj glavi smenjivale kao da je neko ubrzao snimak, pa smo u jednom trenutku na suncu u bašti nekog restorana na vodi, pijemo pivo, a onda padne kiša pa smo unutra, u sledećem trenutku prolazimo kroz najužu ulicu kroz koju sam ikada prošla, da bismo došli do ćelavog konobara koji nam u čašice toči likere plave, narandžaste, crvene i žute boje, zatim smo na glavnom trgu, pa u nekom klubu, na trensu, a onda jedemo negde pomfrit i hamburgere.

Treći put, otišla sam sa slomljenom rukom i moj dečko je zaboravio ranac u vozu između Amsterdama i Harlema, sa sve pasošem, parama i svim stvarima, ali to je skroz posebna priča koju možete pročitati ovde.

Ono što sigurno znam jeste da će se Amsterdam svima toliko svideti da će ići opet. Holandija je zemlja u kojoj bih zaista mogla da živim, uprkos kišama i vremenu. Priroda je prelepa, sa kravama, vetrenjačama, vodom, sve je sređeno, sve pod konac, raj za oči za one poput mene, koji vole kad je sve na svom mestu.

Ne postoji posebno mesto koje bih preporučila u Amsterdamu. Amsterdam su kanali, prelepe kuće sa kutija čokolada, parkovi, muzeji, Van Gog, bicikle, miris gandže, crveni fenjeri i reke turista. S druge strane je novi deo grada sa novim zgradama od kojih zastaje dah, jer je svaka drugačija i arhitektura je neverovatna. Na glavnom trgu sve vrvi od ljudi, tu je ogroman spomenik falusnog oblika koji Holanđani zovu jednostavno – Dick. Kada prođete kroz železničku stanicu, izlazite direktno na gorepomenuti deo grada. Tu su između ostalog, trajekti/čamci, koji voze na obalu preko puta gde su takođe nove zgrade, muzeji, firme i to je ustvari gradski prevoz koji je besplatan i brodići voze na suprotnu stranu na svakih 15 min. Kada se vratimo nazad, šetajući pored luke stižemo do kraja pešačke zone, skrećemo levo i ponovo stižemo do starog dela sa kanalima i tipičnim amsterdamskim kućama. Prodavnice, tezge sa suvenirima, cveće, lale, klompe.

U Holandiji je upotreba marihuane dozvoljena. Kao i prostitucija. Dozvoljeno je mnogo toga, ali ipak svaka vrsta slobode ima određena pravila. Na primer, u kafiću/klubu može da se pije, ali ne sme da se puši. Obično postoji prostorija za pušenje u kojoj jako smrdi. Cirkanje nije dozvoljeno napolju. Coffee shopovi su jezivi i zagušljivi, uglavnom prilagođeni turistima. U njima nema alkohola ni pušenja cigareta. Džoint sme da se puši bez mešanja duvana, znači – čist. Pušenje marihuane je dozvoljeno na ulici, ali postoje delovi grada gde je to zabranjeno i za to postoje znaci. Noću vlada sodoma i gomora. Pričamo o sodomi i gomori turista. Holanđane sve to jako smara. Ako se ko izgubi na putu za Red light district, samo neka prati grupu Kineza i biće na pravom mestu. Prostitutke su u izlozima, od onih od milion dolara do onih koje izgledaju da nemaju baš mnogo izbora, pa mi je cela ta priča strašna. Bioskopi, pozorišta, muzeji, prodavnice, sve je na temu seksa.

Kiša je najnormalnija pojava u Holandiji. Stalno pada. Vreme nikada nije bilo naklonjeno ovoj zemlji. Ipak, svi voze bajseve, bez obzira na vremenske uslove. I na stalež. Svi i stalno voze bicikle. Totalno je ludo voziti po Amsterdamu. Biciklisti imaju najviše prava u saobraćaju, pa treba voditi računa, jer kada se upali zeleno, to izgleda kao stampedo. Mladi, stari, deca, sređene cice u štiklama, poslovni ljudi u odelima, svi. Fantastično! U Beogradu je slabo razvijena svest o biciklizmu, pa se često stazama za bicikliste šetaju pešaci zabuljeni u svoje telefone. Ali u Holandiji – biciklista je najvažniji. Moj dečko i ja imali smo samo jedan koji smo posudili od naše prijateljice, pa je to bila avantura za sebe. Ruta je išla od početka pešačke zone u novom delu (zovem ga tako jer mu ime ne znam), pa sve do Van Gogovog muzeja. I sad mi dođe da vrištim od adrenalina, kad se samo setim kako smo jurili Amsterdamom!

Spomenula sam da je Amsterdam grad parkova. Svaki park ima jezero, prelepo zelenu travu, a kad je lepo vreme svi su napolju, piknikuju, sunčaju se, čitaju, druže se. U Amsterdamu ima toliko mnogo muzeja. Rijks, Moco i Van Gog muzeji su jedan preko puta drugog. Deli ih jezerce i popularna turistička atrakcija ,,I amsterdam”.

Ako biste da malo pobegnete od turista i probate likere koje sam gore spomenula, preporučujem mesto Wynand Fockink. Čini mi se da je tu negde u blizini crkva koju su pretvorili u diskoteku.

Holandija nije samo Amsterdam. Zemlja nije toliko velika, pa možete lako skoknuti i do ostalih gradova. Iako je najlakše i najbrže ići vozom, karte su malo skuplje. Gledajte Eurolines i Flixbus i možda nađete jeftinije karte. Roterdam je zanimljiv, najveći lučki grad u Evropi, a pošto je uništen u Drugom svetskom ratu, ostalo je veoma malo kuća kakve se mogu videti u Amsterdamu, ali zato s druge strane, zgrade novijeg datuma su neverovatne arhitekture. Delft je mirna verzija Amsterdama, Hag je službeno glavni grad, Harlem je na samo petnaest minuta udaljen od Amsterdama i sve te gradove ću obići kasnije i pisati o njima, a te tekstove iz budućnosti možete naći na ovom linku.

I ne zaboravite da ponesete kišobran kad krenete u Holandiju. Ili se jednostavno, poput Holanđana, prepustite i uživajte u svakoj sekundi provedenoj u toj magičnoj zemlji.

Pozdrav,

Majus

9 thoughts on “Klompe i lale

1. Pedja Reply

Čitajući tekst, malo sam se vratio u prošlost par godina, kada sam obilazio i Belgiju i Holandiju, u par navrata, više gradova. Ono što je interesantno je što se tako čudnovate lepe stvari i meni desile, pa dok sam čitao, slike su samo navirale. I čini se da se tako nešto dešava samo kada odeš upravo tamo. :))

2. Milena Reply

Amsterdam je definitivno prica za sebe i ja ga obozavam. Hvala Majus sto si ovo podelila sa nama <3 Super informativno!

3. Ivanka Reply

Tačno znam zašto voliš Amsterdam
    Amsterdan – u tebi budi vatre plam!
    (predlog za muzičku podlogu )
    Sladjana Milosevic – Amsterdam 1979

4. Dušan Marjanović Reply

Sjajan vodič za Amsterdam,ponovo sam ga pročitao jer putujem u novembru opet sa Jungle.Bilo je tu velikog dvoumljenja između Amsterdama i Barselone,menjanja destinacije… I ipak će biti opet Netherlands.

5. Knjiga inspiracija Reply

Obožavam čitati tvoje putopise, preznimljivi su! A ovaj blog je bogata riznica svih mjesta koje ionako želim posjetiti, tako da umjesto top 10 otvaram tvoj blog prije posjeta bilo kojoj destinaciji 🙂